Časopis ARS 29 (1996) 1-3

Alicja KARŁOWSKA-KAMZOWA

Dekoracja malarska Godzinek francuskich (mps. 924) ze zbiorów Ossolineum we Wrocławiu
[Maliarska výzdoba francúzskych hodiniek (rkp. 924) zo zbierok Ossolinea vo Wrocławi]
[Painting Decoration of the French Clocks (ms. 924) from the Collections of Ossolineum in Wroclaw]

(Resumé)

Ilustrované rukopisné laické modlitebné knižky s modlitbami stanovenými pre určitú dennú dobu a kalendárom - hodinky (Livres d'heures), rozšírili sa najmä v 15. storočí vo Francúzsku a Flámsku. Tu vznikli mnohé vrcholné diela tohto druhu, bohato ilustrované cyklami miniatúr, určené dvorským kruhom a príslušníkom najvyšších vrstiev vtedajšej spoločnosti, ktoré patria k skvostom stredovekého francúzskeho iluminátorstva (najznámejšie Les très riches heures du Duc de Berry, 1313 - 1316). Tieto vzory v zjednodušenej podobe preberali menší majstri a remeselníci, zdobiaci populárne rukopisné "vydania" modlitebných knižiek pre širší okruh menej zámožnej klientely a stredné stavy. Figurálne miniatúry a bohatá marginálna výzdoba hodiniek sa často stali miestom pre formálne i ikonografické experimenty, invencia umelcov pri ich výzdobe sa stretávala s prianiami individuálnych objednávateľov. Široký spoločenský dosah tohto javu vzbudzuje oddávna záujem bádateľov tak umeleckej tvorby, ako i náboženského života. Hodinky totiž boli v neskorom stredoveku jedinými knižkami, ktoré mali slúžiť k nadviazaniu kontaktu medzi laikmi a Bohom. Nielen ich texty, ale i figurálne vyobrazenia pôsobili na intímny život jedinca a ovplyvňovali ho. Bohatstvo marginálnych ozdôb - "priestoru voľnosti" pre miniaturistov, povýšilo tieto neveľké knižky na úroveň cenných ozdobných predmetov, poskytujúcich používateľom aj vizuálny pôžitok. K pôvodným rukopisným hodinkám potom v poslednom desaťročí 15. storočia pribudli hodinky vydávané tlačou.

Recepcia výdobytkov francúzskeho iluminátorstva je v poľskej knižnej maľbe doložená už v stredoveku. Pre vzácny charakter a výpravnosť výtvarnej výzdoby sa aj drobné knižky modlitieb neskôr stali predmetom zberateľského záujmu. Rukopisné ilustrované hodinky boli cenené ako ozdobné knižky; oceňovali sa predovšetkým ich výtvarné hodnoty, ba dochádzalo i k vyrezávaniu miniatúr, ktoré potom rámovali ako samostatné obrázky. Vo Francúzsku vznikali aj imitácie s devočnou funkciou, ale i bez ohľadu na takýto účel, s výlučne umeleckým zámerom. Zberateľstvo iluminovaných rukopisov spôsobilo, že mnohé z francúzskych hodiniek sa rôznymi cestami dostávali do Poľska aj neskôr (najmä koncom 18. a v 19. storočí, kedy boli poľsko-francúzske kontakty veľmi živé).

Súpis iluminovaných rukopisov francúzskej proveniencie zachovaných v poľských zbierkach autorka spracovala a publikovala v r. 1989. V prítomnej štúdii sa zaoberá maliarskou výzdobou exemplára hodiniek francúzskeho pôvodu v zbierkach Ossolinea, dosiaľ podrobnejšie neskúmaných a nezaradených. Hodinky ( rkp. 924) - i napriek tomu, že boli neskôr upravované a ich výzdoba nie je kompletná - si zaslúžia pozornosť vzhľadom k originálnosti ikonografických riešení niektorých miniatúr a zdobnosť ornamentálnych bordúr, ktoré ich dopĺňajú. Knižka modlitieb písaná na pergamene (21,5 x 13 cm), má na každom liste florálnu vinetu, dopĺňajúcu stĺpec písma na vonkajšom okraji. Navyše sa zachovalo 12 listov s figurálnymi miniatúrami, neveľkou iniciálou a dvojitými ornamentálnymi bordúrami, ktoré uvádzajú jednotlivé časti modlitebnej knižky. Po miniatúre s vyobrazením sv. Jána, uvádzajúcej vybraný text evanjelia, nasleduje cyklus zobrazení ilustrujúcich modlitby k P. Márii: Zvestovanie, Navštívenie, Narodenie, Zvestovanie pastierom, Klaňanie troch kráľov, Obetovanie v chráme a Korunovanie P. Márie (do kompletnej výzdoby všetkých 8 kanonizovaných hodín chýba Útek do Egypta). Výjavy Ukrižovania a Zoslania Ducha sv. patria k hodinkám o sv. Kríži a Duchu sv., kráľ Dávid modliaci sa pred Bohom k žalmom pokánia a miniatúra, zobrazujúca dosť zriedkavú scénu pochovávania v kostole sa viazala k modlitbám za zomrelých. Bez figurálnych miniatúr je ďalšia časť s francúzsky písaným kalendárom pripomínajúcim svätcov uctievaných v tejto krajine.

Na základe porovnania s kľúčovými dielami tohto druhu i ostatnými hodinkami francúzskeho pôvodu v poľských zbierkach analyzuje ich výtvarnú výzdobu z hľadiska obsahového, i po stránke formálnej. V analyzovanej maliarskej výzdobe hodiniek autorka nachádza mnohé analógie a kompozičné prvky známe z najlepších diel francúzskeho iluminátorstva 1. štvrtiny 15. stor., dobovo príznačný je i celkový charakter jednotlivých figurálnych výjavov, aranžovaných s elementmi dvorského i cirkevného ceremoniálu. Štylizácia dosť masívnych postáv so skrátenými proprociami i sýty kolorit figurálnych miniatúr však naznačujú odklon ich autora od idealizácie subtílnych zobrazení (charakteristických pre francúzsku knižnú maľbu konca tzv. medzinárodného mäkkého štýlu) a oprávňujú posunúť datovanie ich vzniku do druhej štvrtiny, bližšie k polovici 15. stor. Neskoršiemu obdobiu vzniku zodpovedá aj charakter rastlinnej ornamentiky so zakomponovanými, opticky nie príliš exponovanými figurálnymi a zoomorfnými motívmi (ktorá sprevádza všetky strany ozdobené figurálnymi kompozíciami). I tu môžeme sledovať, ako sa voľnosť motívov, ktoré reprezentujú, stáva akýmsi svetským "oddychom" voči závažnosti výkladu obsahov exponovaných v miniatúrach figurálnych. Celok hodiniek v dnešnom stave nie je kompletný, minimálne jedna miniatúra (na siedmu kanonickú hodinu) a texty modlitieb k svätcom, prípadne aj s ich vyobrazeniami, už chýbajú. Evidentné výtvarné hodnoty, predovšetkým dvanástich listov s miniatúrami, zrejme spôsobili, že knižka bola dodatočne upravovaná (vložením voľných listov papiera pred každú miniatúru a novou ozdobnou väzbou s kovovým zámkom), čím získala antikvárny charakter vhodný pre umelecký obchod.